پاسخ مدیریت راه آهن در دولت سیزدهم به گزارش «اقتصاد ۱۲۰»

در facebook به اشتراک بگذارید
در twitter به اشتراک بگذارید
در telegram به اشتراک بگذارید
در whatsapp به اشتراک بگذارید
در print به اشتراک بگذارید

به گزارش «اقتصاد ۱۲۰» در خبری که در کانال اقتصاد ۱۲۰ منتشر شده است، با مقایسه صورت مالی شش ماهه اول ۱۴۰۳ با صورت مالی پایانی ۱۳۹۹ که دو مبنای مختلف دارند به اشتباه عملکرد درخشان مالی راه‌آهن دولت سیزدهم و مدیر عامل آن جناب آقای دکتر سید میعاد صالحی که شفافیت در صورتهای مالی را عملیاتی نموده است تخریب شده است. این موضوع که پیشتر نیز تببین گردیده است، مجددا به اختصار بیان می‌گردد:

بر اساس صورت مالی ۱۴۰۱ که پس از اعمال هزینه طرح های عمرانی به تایید سازمان حسابرسی رسیده و منتشر نیز شده است، زیان انباشته در ابتدای سال ۱۴۰۰، برابر ۱۳۹۵۷ میلیارد تومان بوده و در زمان تحویل به مدیر عامل جدید (مهر ۱۴۰۰) معادل حدود ۱۵ همت بوده است. و همانطور که در ادامه اشاره میگردد، زیان سالیانه در طول سه سال دولت سیزدهم بر مبنای پایه پولی یکسان با کاهش روبرو بوده و کمترین میزان در دوره‌های اخیر بوده است.

در دولت دوازدهم، با آرایش حساب و کتمان بعضی هزینه‌ها (هزینه‌های مربوط به طرح‌های عمرانی که در سالهای ۹۷ تا ۱۴۰۰ حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان در سال بوده است) در صورتهای مالی راه‌آهن را برای سال ۱۳۹۹ سودده نشان دادند! که در بندهای حسابرسی از سوی سازمان حسابرسی تذکر داده شد. لذا با اعمال هزینه‌ها و واقعی شدن صورتهای مالی مشخص شد همچون تمام سال‌های قبل زیان‌ده بوده است.

 

با روش محاسبه قبل و عدم اعمال هزینه طرحهای عمرانی، سال اول دولت سیزدهم یعنی سال ۱۴۰۰، بیشترین سود تاریخ راه‌آهن ثبت شده است. با تاکید دکتر سید میعاد صالحی، مدیر عامل راه‌آهن دولت سیزدهم بر شفافیت، همه هزینه‌ها در صورتهای مالی اعمال شد که بر مبنای پایه پولی مشابه، کمترین زیان بخشی در این دولت حاصل شد.

از سال ۱۴۰۱، هزینه‌های طرح‌های عمرانی در سالهای مربوطه اعمال گردید و سالهای پیشین نیز تجدید ارائه شد که مورد تایید سازمان حسابرسی و همچنین امور شرکتهای دولتی وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه نیز قرار گرفت و بند حسابرسی مربوطه نیز حذف گردید.

از سوی دیگر علیرغم افزایش قابل توجه و جهشی جابجایی ریلی مسافرین در دولت سیزدهم و ثبت رکورد در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ که فرایندی زیان ده می‌باشد، با افزایش بهره‌وری لکوموتیوها و همچنین افزایش قابل توجه ترانزیت ریلی، زیان خالص سالیانه تقریبا در حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان نگه داشته شد که به معنی این است که با پایه پولی یکسان و با توجه به نرخ تورم، کاهش های قابل توجه داشته است. این در حالیست که در سال ۱۳۹۹، با کاهش شدید جابجایی مسافر به حدود یک سوم به دلیل شیوع کرونا، بخش مهمی از زیان فرایند جابجایی مسافر عملا وجود نداشته است.

زیان خالص شش ماهه اول ۱۴۰۲، ۱۰۶۳ میلیارد تومان، زیان خالص کل سال ۱۴۰۲ برابر ۲۱۹۰ میلیارد تومان و زیان خالص شش ماهه اول ۱۴۰۳ برابر ۱۰۴۸ میلیارد تومان بوده که حتی کاهش را نیز نشان می‌دهد و با در نظر گرفتن تورم، عملکرد درخشان و ارتقای بهر‌ه‌وری را در راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد. لذا با توجه به اینکه هزینه‌های مربوط به طرح‌های عمرانی در سالهای قبل از ۱۴۰۰ به میزان تقریبا معادل کل زیان انباشته اعلام شده در صورتهای مالی اعمال نشده بوده و در سال ۱۴۰۱ اعمال گردیده است و مقایسه دو عدد با مبنای مختلف صحیح نمی‌باشد و به نظر می‌رسد عمدا یا سهوا به آن توجه نشده و عدد غلط قبلی مبنا قرار گرفته است و برخی با کتمان واقعیت‌ها مسغول سیاه‌نمایی هستند.

در پایان مجددا تاکید می‌گردد درست است که حمل و نقل ریلی از نگاه بخشی مربوط به شرکت راه‌آهن در حال حاضر فعالیتی زیان ده می‌باشد، اما با توجه به صرفه‌جویی میلیارد دلاری در مصرف سوخت قطعا در مجموع برای کشور سراسر سود است که در صورت مالی شرکت راه‌آهن نمود ندارد.کاهش تصادفات رانندگی و کمک به پاکیزگی محیط زیست نیز از دیگر مزایای مهم این حوزه است که نمود آشکار ندارد.

لینک کوتاه خبر:

https://eghtesad120.ir/?p=12252

پیشنهادی:

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.