به گزارش اقتصاد ۱۲۰، مطابق با آخرین آمارهای منتشر شده، سن ناوگان باری ایران در پایان سال ۱۴۰۱ بهطور متوسط به ۱۸.۷ سال افزایش پیدا کرده و متوسط عمر کامیونهای جادهای به حدود ۲۰ سال رسیده است.
این عدد برای اتوبوسها ۱۴.۴ سال، مینیبوسها بیش از ۲۸ سال و سواریهای کرایه جادهای نزدیک به ۱۳ سال بوده و از سال ۱۳۹۴ به بعد در یک منحنی صعودی حرکت کرده است.
در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل باری ایران بر عهده کامیونها و کشندهها قرار گرفته و نظام حمل و نقل جادهای مزیت بالایی پیدا کرده است. اما فرسودگی شدید ناوگان شرایطی را به وجود آورده که در میانه رکود تولید و واردات ناوگان جدید تجاری، مشکلاتی چون آلودگی هوا، افزایش تصادفات جادهای و… به وجود بیاید. از سوی دیگر، در شرایطی که سهم حمل و نقل از قیمت تمام شده کالا در دنیا بهطور متوسط ۶ درصد است؛ در ایران برآورد میشود که این عدد دوبرابر باشد.