به گزارش اقتصاد ۱۲۰، امیرحسن کاکایی، کارشناس خودرو اظهار کرد: بدون تردید مشکلاتی در صنعت خودروی ایران بهطور کلی وجود دارد و این صنعت با بیماری دست به گریبان است. اما صنعت اتوبوسرانی یکی از بخشهایی است که ایران پتانسیل بالایی در آن دارد.
وی افزود: پس از دورهای رکود در صنعت اتوبوسرانی کشور، چند سالی است که این صنعت در ایران از پویایی خاصی برخوردار شده است. در این شرایط باید دید چرا شهردار تهران اقدام به انعقاد قرارداد با چینیها کرده است؟
کاکایی گفت: جدا از اینکه ممکن است برخی افراد و گروهها در این پروسه ذینفع باشند، مساله این است که ایران داراییهای ارزی قابل توجهی در چین دارد که فعلا به دلیل تحریمها قفل شده است.
این کارشناس خودرو بیان کرد: چینیها اجازه نمیدهند ایران از این منابع برداشتهای صنعتی و زیربنایی داشته باشد. چینیها میگویند، شما بیایید از ما کالا بخرید؛ مثلا خودرو بخرید، اتوبوس بخرید، لوازم خانگی بخرید، گوشی بخرید و…
وی گفت: باید توجه داشت، خرید کالاهایی مانند خودرو و اتوبوس فرآیند عجیبی دارد. هر خودرویی که از کشوری به کشور دیگر وارد میشود، حداقل ۱۰سال وابستگی به دنبال دارد.