به گزارش اقتصاد ۱۲۰، علی ضیایی، مدیر اندیشکده حمل و نقل ایران اظهار کرد: رابطه ترانزیتی ایران و اروپا پس از تحریمها دیگر مانند گذشته نیست و کاهش قابلتوجهی داشته است. هرچند هنوز رابطه لجستیکی وجود دارد و هنوز کالا در این بین جابهجا میشود، اما خدماتدهی هم همانند قبل وجود ندارد و حتی برخی کالاها ازطریق بنادر واسط از ایران به اروپا ترانزیت میشود.
وی افزود: کشورهای اروپایی هم در تلاش هستند تا فشار را هر لحظه بر ایران بیشتر کنند؛ چه در صدور ویزا و چه مباحث دیگر مانند کنار گذاشتن ایران از سیستم بیمه کارت سبز. در حال حاضر با تعلیق ایران از عضویت در این کنوانسیون، عملاً تردد کامیونهای ابرانی در اروپا با چالش بزرگی روبهرو شده که میتواند علاوه بر دردسرهایی که برای کامیونداران و شرکتهای حملونقل ایجاد میکند، زنجیرهوار ادامه یافته و هزینه تمامشده کالا را هم برای مردم عادی افزایش دهد.